donderdag 2 november 2017

Zielig

Het is altijd stil als er gasten vertrokken zijn.
Deze keer is het wel heel erg stil. Dat komt niet alleen omdat we een heel leuke week samen hebben gehad maar ook omdat Rick in Nederland is en ik nu echt helemaal alleen op onze berg zit. Zelfs de buren zijn er al weken niet.

Was een beetje triestig gisteren en dat werd niet beter toen ik de opera Lucia di Lammermoor draaide. Die opera is niet een alleen prachtig werk van Donizetti maar ook nog eens een heel zielig verhaal. Er is ooit gezegd: opera, steek een mes in een diva en ze gaat een aria zingen. Bij deze is dat ook het geval.
Duidelijk is dat ik echt niet een persoon voor alleen ben maar dat is geen nieuws. Gelukkig is er Facetime en hangen Rick en ik een keer of zes aan de Ipad gekluisterd.

Gelukkig zijn er ook processie rupsen nesten. Een mens is tenslotte nooit het enig levende wezen.
Nou hoef je niet heel erg blij te zijn met de processierupsen want die geven nogal wat overlast met hun netelharen. Dus ging ik eerst maar een rondje langs de dennen. En ja hoor een nest of zeven zag ik. Nog heel klein en derhalve min of meer onschuldig.



De takken waar de nesten inzitten afgeknipt en verbrand.


Met twee nesten heb ik een alternatief geprobeerd en ze ingespoten met Spruzit van Ecostyle. Eens kijken of dit werkt want ik wil niet steeds takken uit mijn soms nog kleine boompjes knippen.

De tweede lente is echt ingetreden. Bergen met onkruiden komen op. Als haren op een hond, zou mijn vader zeggen. 
Ook deze zaailingen van de Lathyrus. Ze vinden het heerlijk in het grind. Een voordeel: ik kan ze daar makkelijk uitrekken.



Ook al zijn nog lang niet alle planten die ik in potten heb staan geplant, ik ben begonnen met zaaien.
Daarvoor gebruikte ik mijn eerste zelfgemaakte compost. Eigenlijk nog niet volledig verteerd maar in de natuur kiemen zaden ook in onverteerde compost. Dus hup met de geit.
Eerst aarde scheppen en zeven want de stenen moeten er wel uit en daarna hetzelfde met de compost.



Ziet er goed uit maar waarom plakken ze toch van die vreselijke plastic stickertjes op elke appel?



Dadelpalm, Flamboyant, Washingtonia en nog wat waarvan ik geen naam weet.

Tussen het planten door werd het tijd om net als Sammy omhoog te kijken.

Leuk patroon.


Nooit eerder gezien, zelfs niet tijdens de vliegshow die afgelopen zomer in Torre del Mar werd gehouden.

Tussendoor bedacht om wat aan het gezoem van de koelkast te doen. Al weken stoor ik me aan het geluid. Eerste poging: hij staat op de inloopmat.

Lijkt iets te schelen in het geluid maar niet voldoende voor mijn gemoedsrust.


Nou ja. Morgen weer een dag.

Met groeten Ton





1 opmerking:

-paul zei

Goed gekozen titel.
Het is vandaag Allerzielen!