donderdag 5 april 2018

Sunlight

Nou, het valt wel mee met de kou, zeiden we gisteren al smullend van patat met satehsaus op het ongezelligste station van Nederland.

Maar vanmorgen........ satanisch leek het wel. 
Voor alle Nederlanders in Spanje die klaagden over het koude, lange voorjaar: kom weer eens een daggie naar het noorden en her-ijk je interne thermometer. Een miezerige regen bij een graad of acht met windkracht vijf doet je beseffen hoe heerlijk het, zelfs tegenvallende, Andalusische weer is.

Anyway. Tegen een uur of 11 kwam de zon tevoorschijn en dan is het heerlijk...... achter glas dan wel te verstaan.



Nu ik niet meer in de tuin kan werken leek het me wel tijd om eens wat te doen met schoonmaakmiddelen. Permacultuur is namelijk een veel breder begrip dan alleen maar mulchen in de tuin. 


Al een paar maanden lees ik over groene zeep, soda, azijn en bakpoeder en wat je er allemaal mee kan doen. In ieder geval ontlast je het milieu en komt het de septictank bij De Klompen ten goede. Trouwens er wordt gezegd dat je het gebruikte sop, was water, ramenlap water zo bij planten kan gooien. Ook scheelt het in kastruimte omdat alle verschillende chemische schoonmaakmiddelen de deur uit kunnen en, voor mij ook een punt: het is veel goedkoper.
Maar, vroeg Rick, wordt de boel er ook schoon mee? 
Weet ik niet, antwoorde ik, maar de was wordt met de gewone wasmiddelen ook niet altijd schoon.

Dus het voordeel van de twijfel.


Sunlightzeep raspen en oplossen in heet water. Als het afkoelt wordt het lanzaam aan gel achtig.


Op naar buiten want dat mis ik nu al.


Ook een beetje permacultuur: het is zo koud hier dat je de koelkast gewoon weg kan doen. Scheelt veel CO2 uitstoot.


Oeps.



Waar zit ik met mijn gedachten. Wat is nu weer een zeep romenade? 


Ik weet het en ben het met Andre van Duin eens.  Alles ziet er anders uit als de zon schijnt. Maar is Den Helder niet gewoon mooi!


Ze was nog niet te voelen maar wel te zien: De lente.


Te ruiken was ze ook: het eerste gemaaide gras. Volgens mij de lekkerste geur die er is.


Mooie heldere kleuren. 


Tja, en dan was het tijd om de zeep uit te proberen op de vaat.



Mijn moeder zou hysterisch worden en dat werd ze niet gemakkelijk. 
Er zitten visjes in je soppie.
Tja, pijnlijk duidelijk is te zien dat ik niet echt heel precies voorspoel. Normaal gesproken zijn de visjes ontrokken aan het zicht door schuim maar dit afwasmiddel schuimt niet. Het is een wat levenloos gezicht. 
Nou heb elk nadeel een voordeel: je hoeft bij het afdrogen niet eerst bergen schuim weg te vegen. 
De boel werd wel schoon. Bijkomend voordeel is dat het zacht voor de handen is en wat zachtheid kunnen de mijne wel gebruiken.



Eergisteren aten we de eerste aardbeidjes. De benaming ‘groene vingers’ is volledig verkeerd gekozen. Beter zou ‘zwarte vingers’ zijn.

Met groeten Ton






















Geen opmerkingen: